چطور بالش مناسب نوزاد خود را انتخاب کنیم

انتخاب بالش مناسب برای خواب نوزاد

نوزادان در بدو تولد، مدت زمان طولانی‌ای را در خواب به سر می‌برند.در این صورت اگر شرایط مناسبی برای خواب نوزاد فراهم شود ممکن است که حتی سلامتی او به خطر بیفتد. در این بین یکی از مهمترین عواملی که به سلامت خواب کمک خواهد کرد انتخاب یک بالشت نوزاد مناسب است. در این بلاگ از الا همراه ما باشید تا درباره اهمیت استفاده از بالش مناسب نوزاد و راه‌های انتخاب آن صحبت کنیم.

 

چرا استفاده از بالشت مناسب نوزاد اهمیت دارد؟

 

استفاده کردن از یک بالش مناسب برای نوزاد باعث افزایش کیفیت خواب خواهد شد. یکی از اساسی‌ترین عواملی که در رشد مناسب سر و جمجه تاثیر مستقیم دارد بالش نوزاد است. اگر از بالش مناسب کودک استفاده نشود ممکن است که در آینده عوارضی همچون بد فرم گرفتن استخوان جمجه را به همراه داشته باشد.

 

از سوی دیگر استفاده کردن از  بالش‌های معمول نیز اصلا توصیه نمی‌شود چرا که به علت بزرگی آنها نسبت به جثه کوچک و ظریف نوزاد، استفاده از این بالش‌ها می‌تواند سبب رفلاکس معده، صاف شدن سر نوزاد و یا حتی طاسی و ریزش مو را به همراه داشته باشد.

چرا استفاده از بالشت مناسب نوزاد اهمیت دارد؟

به یک نکته باید توجه کرد و آن هم این است که تا حدود 3 ماهگی احتیاجی به استفاده از بالش نوزاد نیست. چرا که نوزاد تا پیش از 3 ماهگی قدرت خم کردن سر و یا چرخاندن گردن در هنگام خواب را ندارد به همین دلیل بهتر است که برای فرم گرفتن استاندارد سر و گردن نوزاد تا این سن از بالش استفاده نکنید ولی بعد از رسیدن به این سن حتما به سراغ بالش مخصوص کودک بروید.


برای آشنایی بیشتر با رفلاکس معده نوزاد و عوامل آن به بلاگ رفلاکس نوزاد مراجعه کنید.

بالش مخصوص نوزاد چه ویژگی هایی دارد؟

 

پیش از انتخاب بالش مناسب نوزاد، مواردی هست که باید به آنها توجه کنید. این موازد عبارتند از:

 

  1. همانطور که گفته شد نوزدان توانایی حرکت دادن سر و کنترل کردن گردن خود را ندارند. به همین دلیل باید از بالشی استفاده کرد که فرم و شکلی مناسب داشته باشد تا در صورت چرخیدن سر و گردن نوزاد، باعث جلوگیری از خون رسانی به مغز او نشود.

 

  1. در انتخاب بالشی با ارتفاع و عرض مناسب دقت کنید. مناسب‌ترین ارتفاع برای بالش نوزاد چیزی بین 2 تا 4 سانتی تر است. سر و گردن نوزاد نباید با ارتفاع خیلی بیشتری نسبت به کمر و ستون فقرات او قرار بگیرد چرا که در اینصورت باعث دفرمه شدن استخوان‌ها و مفاصل او می‌شود.

بالش مخصوص نوزاد چه ویژگی هایی دارد؟

  1. برخلاف تصور بسیاری از والدین، از بالش‌های سفت استفاده نکنید. پیش از این بسیاری بر این باور بودند که استفاده از بالش های سفت برای شکل گیری بهتر سر نوزاد مناسب است. اما امروزه می‌دانیم که استفاده‌های طولانی مدت از بالش‌های سفت به جای بالش مخصوص نوزاد باعث ایجاد صافی و یا حتی فرورفتگی در استخوان نرم جمجمه نوزاد خواهد شد.

 

  1. نوزادان پوستی حساس و لطیف دارند به همین دلیل استفاده از روبالشی و کاور هایی که قابلیت تنفس نداشته و از طرف دیگر سخت و زبر هستند، باعث به وجود آمدن حساسیت‌های پوستی خواهد شد. 

 

  1. همانطور که گفتیم از بالش های سفت استفاده نکنید، در این بخش می گوییم که از بالش‌های بسیار نرم نیز استفاده نکنید. در کل میزان نرمی بالش نوزاد باید به حدی باشد که پس از فشار دادن بالش و فرو رفتن آن، مجدد آرام آرام به حالت اولیه خود بازگردد.

 

  1. میزان تعریق در نوزادان و کودکان به علت بالا بودن میزان متابولیسم شان زیاد است. میزان عرق کردن نوزادان به حدی است که می‌تواند ظرف چند ساعت، باعث خیس شدن بالش زیر سرشان شود. جذب شدن عرق توسط بالش خود می‌تواند بستر مناسبی برای رشد میکروب‌ها، باکتری‌ها و سایر عوامل بیماریزا فراهم کند. به همین خاطر ابتدا به ساکن بالشی با الیاف و پارچه مناسب انتخاب کرده و سپس هرچند وقت یکبار بالش نوزاد خود را شسته و در معرض نور مستقیم خورشید خشک کنید.

بالش مخصوص نوزاد
در این بخش توصیه میکنیم که بلاگ میزان مناسب خواب نوزاد چند ساعت است را نیز مطالعه کنید.

نکات مهمی که در حین خرید بالش نوزاد باید به آنها توجه کرد

 

از ویژگی های بالش مناسب نوزاد گفتیم، حال نوبت به نکات خرید یک بالش مناسب است.

 

هنگامی که اقدام به خرید بالش نوزاد می‌کنید، حتما به میزان دوام و ماندگاری آن دقت کنید. بالش نوزاد بهتر است که دارای مموری فوم باشد چرا که مموری فوم ها به صورت معمول دوام و کیفیت بالاتری دارند.

 

به راحتی حمل و نقل بالش نوزاد توجه کنید. از آنجایی که نوزادان زیاد می‌خوابند، همیشه ست خواب باید همراه‌تان باشد. یکی از مهمترین بخش های اسباب خواب نوزاد بالش اوست به همین خاطر بهتر است که بالش نوزاد دست و پاگیر نبوده و قابلیت جابجایی آسان داشته باشد.

 

هم روکش و هم الیاف درون بالش مناسب نوزاد باید قابلیت شستشو داشته باشند تا اینگونه بهداشت و سلامت خواب نوزاد عزیز شما را تضمین کنند.

نکات مهمی که در حین خرید بالش نوزاد باید به آنها توجه کرد

بالش نوزاد الا با بهره‌ گیری از جدیدترین تکنولوژی ساخت الیاف، به خاطر داشتن ارتفاع مناسب و همینطور روکش‌های صد درصد ارگانیک و طبیعی بهترین گزینه برای شما عزیزان خواهد بود. برای مشاهده انواع مدل‌ها، سایزها و همینطور قیمت بالش‌ها به صفحه بالش نوزاد در وب سایت الا مراجعه کنید.

 

سخن پایانی 


در این بلاگ سعی بر آن داشتیم تا شما والدین عزیز را با اهمیت تهیه و استفاده از یک بالش نوزاد مناسب آشنا کنیم. همانطور که دیدیم، خواب بخش مهمی از زندگی نوزادان بوده و در صورتی که شرایط مناسبی برای شان فراهم نشود ممکن است که حتی سلامتی آنها نیز به خطر افتد. به همین سبب لطفا به تمام نکات گفته شده در این بلاگ توجه کنید تا از سلامت نوزاد خود اطمینان حاصل کنید.

مطلب های تصادفی